2013.08.13.
11:39

Írta: szucster

Egy hét a zsidókról 11-12.osztályosoknak

A mai fiatalok többségét nem igazán izgatják a másféle vallások és kultúrák, valamint a különböző népek történelme, néhol hányattatott sorsa. Ez az alapvető indoka a projekt létrejöttének. Mivel a zsidók már beolvadtak a magyar népbe, nagyon fontosnak tartjuk, hogy a fiatalok megismerkedjenek a történetükkel, mielőtt megítélik őket. A mi középiskolánkban volt egy hasonló, bár csak egy napos szemléletformáló program a romákról, ahová egyetemre járó és okulni vágyó roma fiatalokat hívtak meg. Beszélgethettünk velük, meséltek az életükről, az egyetemhez vezető rögös útról, valamint a származásuk miatt őket ért gyakori atrocitásokról. Mindkettőnk számára nagyon tanulságos volt ez az egy nap, ugyanis a bennünk addig kialakult kép abszolút pozitív irányban változott a megítélésükről.

Egyikünk részt vett a Razzia című film magyarországi forgatásán, Mogyoródon, ahol statisztaként zsidó kislányt kellett játszania, akit elszakítanak a családjától. Az egy hónapig tartó forgatás nagyon megviselte lelkileg, mert nagyon élethűek voltak a díszletek, ezáltal teljes mértékben bele tudta magát képzelni az akkori helyzetbe. A legmegrázóbb élménye a forgatás alatt a szögesdrótokkal teli táborban készített jelenet volt. Ezalatt szakították el a családokat egymástól, először csak a férfiakat, majd a gyermekeket édesanyjuktól. A jelenet alatt annyira átérezhető volt az emberek fájdalma, hogy a szereplőknek a sírást nem is kellett imitálni. A felvett rész olyan hiteles lett, hogy a rendező és a stáb könnyek között nézte vissza, emiatt percekig állt a forgatás. Ez egy örök élmény marad, ami most alapot szolgáltatott a projektterv megalkotásához.

A projektterv egy egyhetes program középiskolásoknak, mely alatt teljes mértékben megismerkedhetnek a zsidósággal. A program lényege, hogy a zsidóságról a valóságnak megfelelő kép alakuljon ki a fiatalokban. Ezalatt a hét alatt az iskolában a Holokauszt Emlékközpont által kihelyezett Auschwitz Album Kiállítás lesz megtekinthető.

Az órákon átvett különböző olvasmányok, valamint az identitás és az emlékezet kérdését körbejárva próbáltuk összeállítani a projektet. A programban szereplő holokauszttal kapcsolatos előadások és múzeumlátogatás, valamint az egyik talán legfontosabb és legérdekesebb a szemtanúkkal való beszélgetés és az ő emlékezetük felidézése, mind a zsidó emlékezetet hozza közelebb a fiatalokhoz. A zsidó identitás régi és átalakult formája a filmeken és a mai ifjúsági szervezeteken keresztül tekinthető át. A történelmi zsidó identitás szolgált a megkülönböztetés jeléül, mind vallási, mind faji-származási alapon, a mai zsidóság identitása egy nagyon halovány szelete a történelminek, ugyanis az új generációban a hagyományok tisztelete és a vallási elkötelezettség megkopott. Míg Németh Gábor, regényében fiatalkori sérelmeiről és bántalmairól ír, ami zsidó mivolta miatt érte őt, ma már nehezen elképzelhető, hogy így bánjanak egy zsidó gyerekkel, és az annyira idegennek érezze magát a társadalomban, mint a regényíró kisfiúként.

Az általunk készített programban valós eseményekre, rendezvényekre, előadásokra és szakemberekre alapoztunk. Hosszas keresgélés után alkottuk meg a szerintünk középiskolásokhoz is illő programot. Mivel tavaly még mi is gimnazisták voltunk, egyszerűen tudtunk megszervezni egy olyan programtervet, ami a középiskolások számára tanulságos, de egyáltalán nem unalmas. Ugyanis sok tapasztalatunk van a rosszul kidolgozott vagy a diákokhoz el nem érő előadásokról, amiket nevezhetünk feleslegesnek, mert ebben a lázadó korban a fiatalokhoz egy másik nyelven kell közelíteni. A szombati bár nem tanítási nap, mégis úgy gondoltuk, hogy egy osztálykirándulás keretében, játékos kikapcsolódással egybekötött kvízzel tarkított napot szervezünk.

A projekt kidolgozói: Wukovics Vivien (hétfő, kedd, szerdai program) és Dombrádi Alina (csütörtök, péntek, szombati program)

komment

Címkék: oktatás identitás előítélet zsidóság

süti beállítások módosítása